Werk voor het oprapen in je achtertuin

Scale up, exponentiële groei, dat zijn de toverwoorden voor investeerders. Iets vinden dat schaalbaar is. Want alleen de groten blijven over… Is dat zo en wat merken we ervan in ons dagelijks werk? Nieuw werk, ander werk, een betere dienstverlening? In deze blog een pleidooi voor schaal op postcodeniveau :)!

Kaf tussen het koren in Startup-land

Het is verleidelijk om mee te gaan met alles wat Startup of Scale up heet. Veel energie en idealisme. Aan de andere kant de harde pegels van de investeerders. Resultaatgericht dus. Maar in hoeverre raken ze ons in ons dagelijks werk?

De grote platformen zeker! Whatsapp en Linked In zijn niet meer weg te denken in het organiseren van ons dagelijks werk. Maar er zijn er heel veel die de eindstreep in de ogen van de grote investeerders niet halen. En misschien is de economie van de Startup communities ook niet zo’n hele gezonde. Er zijn veel faalkosten, de vraag is of we het zeker aanwezige talent, goed gebruiken.

Opschalen binnen je postcodegebied

Met name als het gaat om innovaties die de uitvoerende dienstverlening is het hommeles met opschalen. Dat komt omdat de verschillen per postcodegebied vaak erg groot zijn. Andere klanten, andere medewerkers, andere leidinggevenden en andere samenwerkingspartners. De kunst van dienstverlening is de kunst van afstemmen. Een dienst komt immers tot stand in de samenspraak tussen klant en dienstverlener. En daar zitten veel laagjes tussen. Een ploegbaas, een contractmanager, een inkoper, de HR-afdeling…een hele kermis die afleidt van de focus op de echte klant, namelijk degene die direct baat heeft bij een goede uitvoering van de dienst. De passagier, de kantoormedewerker, de gast.

En natuurlijk, op een generiek niveau willen de klanten voor een groot deel hetzelfde. Vriendelijk bejegend, efficiënte hulp, plezier. Maar hoe je dat ter plekke invult, kan heel anders zijn.

Nu hebben al die kleine ploegjes van dienstverleners in een postcodegebied vaak hun eigen toepassingen. Met een beetje pech aangesloten op een ERP-systeem van hun moedermaatschappij. Ieder met zijn eigen app (al dan niet via een Startup), afrekenmethodiek en middelen en materialen. Dragen ze bij tot een betere dienstverlening en beter werk? Nee, veelal zijn ze slecht ontworpen, geïmplementeerd en zorgen ze voor meer complexiteit in plaats van minder. Voor klant én medewerker.

Opschalen door samenwerken

Kortom, het is veel interessanter voor dienstverleners om te kijken van welk postcodegebied je deel uitmaakt en daar de samenwerking te zoeken. Ga uit van je eigen kracht. Als de kern van je dienstverlening goed in elkaar zit, kun je elkaar op de randen versterken. In het delen van personeel, opleidingen, innovaties (eigen of van Startups…).

Wie moet daar nu de lead in nemen? Slimme dienstverleners pakken de handschoen zelf op en gaan uit van hun eigen kracht. Maar leuker wordt het als ook de opdrachtgevers, veelal de ‘vaste bewoners’ van het postcodegebied mee de handen ineen slaan. Vaak hebben zij een direct én gezamenlijk belang bij de economische ontwikkeling van het postcodegebied.

Samenwerken = vertrouwen bouwen = doen

Maar hoe kom je uit je eigen schulp? Stap 1 is om te kijken wie er nog meer in je postcodegebiedje zit. En wat gebeurt er eigenlijk? Waarop drijven we? Stap 2 is om met je buurman in gesprek te gaan over deze thema’s. Niet gelijk al te zwaar met KPI’s en bidboeken. Nee, gewoon een beetje polsen, bij voorkeur niet binnen vier muren. Maar ga samen eens wandelen in je postcode. Samen kansen spotten, vertrouwen bouwen en op pad gaan.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *